onsdag 31 maj 2017

Vianvang, en dröm och en verklighet. Mattempel för goda måltidsupplevelser i Joutunheimen.


Vianvang, ordet i fjällvärlden för den vackra blomman Fjälldrottning, Bergfru eller Saxifraga Cotyledon som den heter på latin. Vianvang är också namnet på ett mattempel, en gastronomisk pärleport eller mera jordnära sagt ett måltidens upplevelsecentrum skapat av en av Norges mest kända kockar, Arne Brimi. Och som han så förklarande själv beskriver det om sitt Vianvang, sin fjälldrottning: 

Draumen

Vianvang, det gamle og nålevande ordet i fjellet for Fjelldronning, Bergfrue, Saxifraga Cotyledon på latin om ein vil. Fjelldronninga mi vart til Vianvang, og er det framleis; – det var min draum, og vart til, og er min draum framleis. For ingenting kan stoppast, ikkje eingong i ein draum.

Draumen starta med det fyrste spadetaket i 1998, då Vianvang såg si gryning. Men Vianvang skal aldri verta heilt ferdig – draumen om noko nytt som kryssar meir enn eit tusenårs-sekiel skal alltid leva her, det evige innan matkunst frå det naturleg naturlege, det skal halda fram.

Draumen om å gjera noko heilt spesielt med eit måltid, for ei oppleving for kvar og ein einskild gjest. For ein gong som for fleire gonger, for noko å leva lenge på. Støtt skal det vera godt å hugsa å ha opplevd å ha vore her. Støtt skal det vera godt å lengta att til min del av dette landet. Støtt skal det vera godt å koma att.


Drömmen

Vianvang, det gamla och det nu levande ordet för en blomma vid namnet Fjälldrottning, Bergfrun eller Saxifraga Cotyledon. Fjälldrottningen min blev till  mitt Vianvang och är det framdeles;- det var min dröm, och är det än i denna dag. För ingenting kan stoppas inte ens en gång en dröm. 

Drömmen startade med ett spadtag i 1998, då Vianvang såg sin gryning, men Vianvang skall aldrig bli helt färdig- drömmen om något nytt som korsar mer en tusen års sekel  skall alltid leva här, det eviga innanför matkonst från det vad naturen naturligt ger skall leva fram här.

Drömmen om att göra någonting helt speciellt med en måltid och upplevelsen för varje enskild gäst, för såväl den som besöker mig en gång eller flera gånger skall det innebära att det får någonting att leva länge på. Det skall vara gott minnas att man varit här och fått uppleva någonting unikt, det skall vara lika gott och stadigt längta tillbaka till denna del av landet och ett nytt besök här på mitt Vianvang.

Min dröm som i många år varit den att få tillfället besöka Arne Brimis mattempel har äntligen gått i uppfyllelse. Jag har det privilegiet att genom mitt nuvarande jobb få stifta en ännu närmare bekantskap och en personlig kontakt till Arne Brimi och hans restaurang Vianvang, Vi har ett gemensamt intresse i ett projekt Arne startat upp för barn i barnträdgårdar över hela Norge. Projektet heter "ett Godt måltid" En god måltid och går ut på att lära barn och föräldrar men främst barnen att en god måltid innebär goda råvaror lagade med ödmjukhet och tolerans, mat med mervärde som samtidigt skapar det rätta förutsättningarna för barnen att börja tycka om all slags mat, man kan nog med fog säga att detta är Sapere metodikens grunder som Arne genom sitt " ett godt måltid" genomför. 
Till sist så vill jag nämna att Arne Brimi var den första Norska kocken som deltog i Bocuse d`Or 1987, den prestigetyngsta kocktävling som finns på detta jordklot, man kan säga att det är kockarnas olympiad. Han är en stor förebild för många och speciellt alla Norska kockar och så även för mig. Tack Arne för en i alla avseenden otroligt fantastisk matupplevelse hos dig på Vianvang, detta lär inte vara det sista besöket, det kan jag med stolthet och all säkerhet intyga. Tack Arne Brimi och alla ni andra som gjorde denna dag till en oförglömlig dag.





























Bon appetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen